logo binLOGO BIN 2LOGO BIN 3
            
Voor Kammenstraat en omgeving

(Kammenstraat - Hondsberg - Hemelrijkweg - Lazaret - Schuurblok - Kloosterstraat - Grensstraat - Handelsstraat - Schepen Veraartstraat - Hemelrijklaan - Statievelden)

STARTNIEUWSBIN-FLASHINTERNETBRANDBESTUURLID WORDENLIGGINGINFORMATIEVRAGENLINKS

 

Regelmatig versturen we een BIN Flash met een waarschuwing voor een phissing mail. Maar wat is dit eigenlijk en hoe kan ik deze herkennen?

 

Wat is Phissing

Hoe probeert de oplichter deze info te verkrijgen?

Hoe kan ik zien dat een e-mail bericht vals is?

En als ik in de val ben gelopen?

Wat kan ik er aan doen?

 

Wat is Phissing

Phishing (uitgesproken als “fishing”) is een techniek waarmee criminelen online fraude plegen door u te verleiden uw persoonlijke gegevens openbaar te maken. Phishing is de snelst groeiende manier voor het stelen van persoonlijke financiële gegevens en identiteitsgegevens.

 

NAAR BOVEN

 

Hoe probeert de oplichter deze info te verkrijgen?

Phishers maken gebruik van veel verschillende tactieken om u om de tuin te leiden, zoals e-mailberichten en websites die bekende, vertrouwde merken nabootsen. Een algemene manier van phishing bestaat uit het versturen van ongewenste, vervalste berichten die lijken op authentieke berichten van een bekende website of een onderneming die door de geadresseerden wordt vertrouwd. Denk hierbij aan een creditcardmaatschappij, een bank, een liefdadigheidsinstelling of de site van een webwinkel. Deze vervalsingen hebben tot doel klanten te verleiden tot het verstrekken van de volgende persoonlijke gegevens:

Criminelen gebruiken deze informatie op tal van manieren om er financieel beter van te worden. Een veelvoorkomende truc is bijvoorbeeld het stelen van uw identiteit, waarbij de crimineel uw persoonlijke gegevens steelt, zich uitgeeft voor u en vervolgens het volgende kan doen:

NAAR BOVEN

Hoe kan ik zien dat een e-mail bericht vals is?

Omdat phishing-aanvallen steeds geavanceerder worden, kan de gemiddelde gebruiker jammer genoeg vaak moeilijk bepalen of een bericht vals is. Daarom zijn phishing-trucs zo wijd verspreid en hebben criminelen er zoveel succes mee. Veel valse e-mailberichten bevatten bijvoorbeeld koppelingen naar echte bedrijfslogo's van bekende merken. Wees echter op uw hoede voor het volgende:

Geachte Heer/Mevrouw, Het is tot op heden gebleken dat uw creditcard rekening geupdate dient te worden. Ten gevolge hiervan, hebben wij uw creditcard rekening beperkt totdat u uw creditcard gegevens volledig update en bevestigt. Indien u verified by visa wachtwoord of Mastercard securecode heeft dient u dit verplicht in te vullen  Om uw identiteit te bevestigen en uw rekeningsbeperking te verwijderen KLIK HIER  Visa & Mastercard Europe. Copyright 2011. Alle rechten voorbehouden.

Geachte klant, We hebben vastgesteld dat uw rekeninggegevens moeten worden bijgewerkt vanwege inactieve klanten, fraudepogingen en verrvalsingen. Als u uw gegevens niet bijwerkt, zal uw rekening worden verwijderd. Klik op de onderstaande koppeling en controleer uw gegevens.

Gemaskeerde koppeling

https://www.woodgrovebank.com@nl.tv/secure_verification.aspx

De werkelijke locatie, nl.tv/secure_verification.aspx, kan een onveilige site zijn.

Microsoft heeft onlangs diverse rechtzaken gewonnen tegen mensen die dergelijke URL's gebruikten om echte websites van Microsoft na te bootsen. Deze praktijken vinden echter nog op grote schaal plaats en kunnen vaak moeilijk worden aangepakt vanwege de verschillen in wetgeving.

Daarnaast worden andere soorten afbeeldingen in e-mailberichten opgenomen die kunnen verwijzen naar de server van een spammer en fungeren als webbakens. Wanneer u het e-mailbericht opent, worden de afbeeldingen gedownload en wordt er informatie teruggestuurd naar de server. Deze informatie wordt gebruikt om te verifiëren of uw e-mailadres geldig is, waarna u dus opnieuw ongewenste berichten van deze bron kunt verwachten. In Outlook worden dergelijke externe afbeeldingen standaard geblokkeerd. Raadpleeg voor meer informatie Uw privacy beschermen door het automatisch downloaden van afbeeldingen te blokkeren.

NAAR BOVEN

 

En als ik in de val ben gelopen?

Als je te laat beseft dat je je bankgegevens al hebt verstrekt, moet je zo vlug mogelijk je rekening en je kaart laten blokkeren.

Het volstaat om het nummer voor Card Stop te bellen op het nummer 070/344.344. Dit nummer is 24/24 uur beschikbaar en geldt voor alle Belgische bank- en kredietkaarten.

U kan ook de feiten aangeven bij de Federale Computer Crime Unit, op dit adres : www.e-cops.be

 

NAAR BOVEN

 

Wat kan ik er aan doen?

Zorg er voor dat

NAAR BOVEN

 

VORIGE